Dlaczego inteligencje wielorakie?

„Chcę, aby moje dzieci, zrozumiały świat, ale nie tylko, dlatego, że świat jest fascynujący i umysł ludzki jest ciekawy. Chcę, żeby to zrozumiały tak, że będą miały możliwości, by uczynić go lepszym miejscem” (Howard Gardner 1999: 180-181).

 

Zmieniające się potrzeby i możliwości dzieci zmuszają współczesne placówki edukacyjne do wprowadzenia w życie nowych metod w zakresie nauczania oraz wychowania. Nasza nowatorska koncepcja kształcenia zainspirowana została teorią inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, która zrewolucjonizowała sposób myślenia o inteligencji i samym uczeniu. Howard Gardner wyróżnił osiem rodzajów inteligencji:

  • inteligencja językowa – mocną strona dziecka o tym rodzaju inteligencji jest umiejętność wypowiadania się, opowiadania, rymowania; lubi ono słuchać baśni łatwo zapamiętuje wierszyki i nowe słowa,
  • inteligencja logiczno-matematyczna – dziecko lubi rozwiązywać zadania, łamigłówki¸ liczyć, planować swój czas, pracuje zawsze w skupieniu,
  • inteligencja przyrodnicza – dziecko interesuje się przyrodą, posiada dużo wiadomości na temat wielu roślin czy zwierząt, chętnie ogląda książki i filmy przyrodnicze, uwielbia wyprawy do lasu, parku, na łąkę, interesuje się innymi krajami,
  • inteligencja muzyczna – dziecko lubi śpiewać, często nuci pod nosem, gra na jakimś instrumencie lub marzy o rozpoczęciu gry, łatwo przychodzi mu wyklaskiwanie rytmów, wymyślanie nowych melodii, uwielbia słuchać muzyki,
  • inteligencja kinestetyczna – ruch stanowi żywioł dziecka: lubi ono biegać, skakać, grać w różne gry, tańczyć, pływać, sprawia mu też przyjemność ręczne wykonywanie różnych rzeczy,
  • inteligencja wizualno-przestrzenna – dziecko chętnie rysuje, maluje, wycina, lepi; kolory i faktury to jego żywioł,
  • inteligencja intrapersonalna – dziecko pragnie poznawać swoje potrzeby i możliwości, posiada duży wgląd w siebie,
  • inteligencja interpersonalna – dziecko lubi bawić się w grupie i poznawać rówieśników, często przewodzi w zabawie.
 

Dlaczego Teoria Inteligencji Wielorakiej Gardnera?

 

Obserwując dzieci, widzimy, że każde z nich odbiera i poznaje świat w niepowtarzalny sposób. Uwzględniając ich naturalne predyspozycje i preferencje, można stworzyć im warunki do efektywnego uczenia się oraz przygotować do życia w zmieniającej się rzeczywistości. Teoria inteligencji wielorakiej pozwala nauczycielowi świadomie kierować procesem nauczania, dobierać nowatorskie metody i sposoby pracy z uczniem dostosowane do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Na początkowym etapie edukacji dziecko potrzebuje wsparcia, aby mogło w pełni rozwinąć swój potencjał, poznać swoje mocne strony, budować wiarę we własne możliwości i umiejętności. Uwzględniając naturalne predyspozycje i preferencje dzieci, można stworzyć im warunki do efektywnego uczenia się oraz przygotować do życia w zmieniającej się rzeczywistości. Dzięki znajomości profilu inteligencji każdego ucznia, jego zainteresowań i potrzeb, możliwe będzie stworzenie takiej atmosfery nauczania, by nie zatracić w dzieciach ich naturalnej kreatywności, ciekawości poznawczej oraz otwartości na wiedzę. Zajęcia edukacyjne prowadzone w sposób różnorodny i ciekawy nie tylko umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy w optymalny dla nich sposób, ale również dadzą szansę wykazania się różnego rodzaju umiejętnościami. Indywidualne podejście do każdego dziecka umożliwi nam stworzenie warunków do jego wszechstronnego rozwoju – jego rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i ruchowego.



Drogi Użytkowniku, w ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close